11 lutego 2014

Typowy dietetyk: WODA


Woda spełnia w organizmie wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim jest głównym składnikiem organizmu i może stanowić  45-75% masy ciała; u dorosłego nieotyłego człowieka jej udział sięga zwykle około 60%. Ponieważ tkanka tłuszczowa zawiera tylko około 10-20% wody, u osób otyłych procentowy udział wody w masie ciała jest mniejszy.


Rola wody w organizmie:
  • środowisko dla procesów życiowych
  • przebieg procesów trawienia
  • transport składników odżywczych
  • udział w procesie termoregulacji
  • zabezpiecza i zwilża (m.in. stawy, błony śluzowe, gałki oczne) 
Bilans wody
Woda w organizmie człowieka jest wręcz niezbędna do życia. Człowiek może przeżyć bez wody od 3 do 5 dni, zależnie od tego jak szybko tę wodę traci. W normalnych warunkach człowiek traci przynajmniej 2 litry wody dziennie. Dlatego zawartość wody w organizmie dorosłego człowieka musi być utrzymywana na stałym poziomie, co oznacza, że bilans wody powinien być zerowy. Zgodnie z normami dzienne zapotrzebowanie na wodę wynosi 2l dla kobiet i 2,5l dla mężczyzn.  Jednak zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników (np. aktywności fizycznej) i może zwiększać się ze względu na skład diety. Dotyczy to: diety wysokosodowej, dużego spożycia białka, nadmiernego spożycia błonnika pokarmowego, niedostatecznej podaży węglowodanów, konsumpcji napojów alkoholowych i kofeinowych.

Źródła wody w pożywieniu
Woda na co dzień  


1. tylko jaka? mineralna, źródlana, a może z kranu? wybieramy MINERALNĄ, ponieważ charakteryzuje się stabilnym składem mineralnym, jest pierwotnie czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym oraz ma właściwości korzystnie oddziaływujące na zdrowie
2. woda ŚREDNIOZMINERALIZOWANA; najlepiej wybierać te wody, które mają 1000 mg/l składników, ponieważ mogą przyczynić się do uzupełnienia ich braków w diecie
3. warto też zwrócić uwagę na zawartość WAPNIA (ilość wapnia powinna być wyższa niż 150 mg/l) oraz MAGNEZU (ilość magnezu powinna być wyższa niż 50 mg/l) czyli pierwiastków wykazujących działanie przeciwmiażdżycowe oraz obniżające ciśnienie tętnicze krwi
4. NIEGAZOWANA lub NISKONASYCONA CO2, ponieważ obecny w wodzie gazowanej dwutlenek węgla działa drażniąco na błony śluzowe przełyku i  żołądka i może wzmagać dolegliwości żołądkowo-jelitowe (zgagę, niestrawność, ból) lub infekcje gardła

28 komentarzy:

  1. Super post! ♥ http://snackbills.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. ja piję tylko niegazowaną wodę :)
    l0ve-fever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja niestety nie piję dużo w ciągu dnia i wiem, że to nie jest dobre ;/

    OdpowiedzUsuń
  4. Staram się pic codziennie wodę niegazowana:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadzam się, woda działa naprawdę cuda. Należy pić jej dużo :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajna notka, szczególnie te podpunkty woda na co dzień mnie zaciekawiły :))

    OdpowiedzUsuń
  7. Szczerze mówiąc, ja nie piję wody, nie moge się do niej przekonać, nie lubię jej ;/
    http://kochaj-szanuj-snij.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja lubię wodę. :)
    Bardzo fajny post. :)
    Pozdrawiam
    Maja ♥
    http://friend-ffriend.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja akurat codziennie piję bardzo dużo wody ;p

    http://powodzeniaveronica.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. uwielbiam wodę, inne rzeczy mogą nie istnieć

    OdpowiedzUsuń
  11. Przydatne informacje, bo woda jest ważna :D

    cuddlanka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja w ciągu dnia nie potrafie w sumie nie wypić nic.
    swietny post :*

    OdpowiedzUsuń
  13. O piciu wody słyszałam wiele teorii, że za mało to źle, że za dużo to też źle...
    Osobiście wolę wodę niegazowaną niż te soki z kartonu z 'witaminami'.

    OdpowiedzUsuń
  14. staram się dużo pić, ale teraz zimą wolę ciepłą herbatę, latem duużo wody :) pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Przypatne informacje:)
    Ciekawy blog,widac ze sie starasz! :))
    Co powiesz na wspolna obserwacje? Xnataliaxx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. nie lubie pić wody jak dla mnie nie ma smaku :(
    obserwuję
    http://lusia--lusia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. ciezko mi sie przestawic na wode ale calyczas probuje. malymi kroczkami do celu.
    bezxpomyslu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. moim postanowieniem noworocznym było picie 2l wody dziennie, muszę jeszcze nad tym popracować :/

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja lubię wodę, ale czystą i niegazowaną. Chociaż i tak mało pije :D
    obserwuje i liczę na to samo
    welcome-in-my-livee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Of course, I drink a lot of water!!!!!!!!!!!!!
    Happy Valentine's day doll!!!!

    OdpowiedzUsuń
  21. ja lubie pic wode,ale nie umiem wypic 2 l dziennie.. :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Kocham pic wode a w szczegolnosci jesc arbuzy wiec wody w moim organizmie nie abraknie

    http://teenluxy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja lubię wodę (dużo bardziej niż te wszystkie słodkie soki), ale za niegazowaną nie przepadam (ale i tak ją piję) :P
    Świetny design bloga :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja bardzo dużo wody dziennie wypijam, niestety gazowanej...

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja nie lubię wody gazowanej. Wolę niegazowaną lub lekko gazowaną. Wypijam jej baaardzo dużo w ciągu dnia, niestety dużo też na noc co sprawia, że jestem zapuchnięta rano.
    forevver-beautiful.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. oj powinnam dotac po tylku... ja pije tak malo wody ze az szkoda gadac :(

    OdpowiedzUsuń
  27. Przydatne informacje ;)) Niegazowana Aqua jest pyszna

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)
Obserwuj, a ja się odwdzięcze!