25 stycznia 2014

Typowy dietetyk: TŁUSZCZE



Określenie "tłuszcz" obejmuje zarówno grupę produktów spożywczych, jak i składników pokarmowych. Produkty spożywcze (np. masło, margaryna, oleje roślinne) noszą nazwę tłuszczów widocznych. Z kolei lipidy będące naturalnymi składnikami rożnych produktów (np. mięsa, ryb, mleka) nazywamy tłuszczami niewidocznymi. W przeciętnym pożywieniu naszego społeczeństwa występuje około 45% tłuszczu widocznego i około 55% tłuszczu niewidocznego (!) Ponadto tłuszcze i kwasy tłuszczowe możemy podzielić na: nasycone i nienasycone ( jednonienasycone, wielonienasycone - omega 3 i omega 6). Proces utwardzania ciekłych olejów roślinnych (podczas produkcji margaryn) prowadzi do powstawania nienasyconych kwasów o konfiguracji trans, które naturalnie występują też w mleku, przetworach mlecznych i mięsie przeżuwaczy.
  • 1g tłuszczu = 9 kcal
  • udział energii z tłuszczu w diecie podstawowej powinien wynosić ok. 30%
  • maksymalne dzienne spożycie tłuszczów trans nie powinno przekraczać ok. 2

Znaczenie tłuszczó
- źródło i główna forma zapasu energii  
- budulec błon komórkowych i białej masy mózgu- ułatwiają odczuwanie smaku i przełykanie pokarmu
- hamują skurcze żołądka i wydzielanie kwaśnego soku żołądkowego
- jako tłuszcz podskórny chroni przed nadmierną utratą ciepła
- jako tłuszcz okołonarządowy stabilizują narządy wewnętrzne ciała
- dostarczają składników do produkcji hormonów tkankowych
- wpływają na stan skóry i włosów (nośnik witamin A,D,E,K)

Masło czy margaryna? Czym smarować?

MASŁO
MARGARYNA
tak
nie
tak
nie

zawiera naturalne witaminy i składniki mineralne
bardziej kaloryczne
(porcja masła 5g to     około 37 kcal)
dostarcza niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych

tłuszcz przetworzony, trudniejszy do strawienia

łatwo przyswajalny tłuszcz (14% stanowią krótkołańcuchowe         kwasy tłuszczowe

zawiera cholesterol

tłuszcz rośliny nie zawiera cholesterolu


zawiera izomery trans


ulega jełczeniu-możemy zobaczyć, że jest nieświeże


duża zawartość tłuszczów nasyconych

mniej kaloryczna
(zależy to od % zawartości tłuszczu, porcja 5g to 10-28kcal)
nie psuje się szybko,wyprodukowanie jest tańsze i może być przetapiana
może zawierać substancje dodatkowe: poprawiające smak, zapach, konsystencję


Zgodnie z obecnym stanem wiedzy, margaryn, nawet miękkich, nie powinny spożywać niemowlęta i małe dzieci, a kobietom w ciąży i matkom karmiącym należy zalecać masło.Jeśli chodzi o osoby dorosłe, to powinny one jedynie od czasu do czasu wybierać masło, jednak tylko wtedy, gdy mają prawidłowy poziom cholesterolu i nie zagraża im miażdżyca czy zawał serca. Częściej natomiast powinny one sięgać po margarynę – szczególnie tą miękką o wysokiej zawartości kwasów nienasyconych.


40 komentarzy:

  1. bardzo przydatny post! A ta kromeczka chleba spieczona, aż "ślinka cieknie"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadzam się ten chleb wygląda tak smakowicie!

      Usuń
  2. Hmm, ja osobiście nie używam ani masła ani margaryny ze względu, że nie lubię ich smaku. Zawsze na kromkę chleba kładę sałatę lub pomidora, żeby nie było zbyt sucho i tak jakoś przywykłam. Przydatny post, bo pewnie wielu czytelników nawet nie wie co je!

    OdpowiedzUsuń
  3. rzadko uzywam masla czy margaryny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ja na szczescie nei uzywam ani masla ani margaryny :D:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba jem za dużo masła.. hm od teraz 2 razy w tygodniu jem chleb z margaryną :))

    OdpowiedzUsuń
  6. ciekawy post :) ja rzadko używam masła, margaryny. Ale jeżeli już mam wybierać to sięgam po masło :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki za informacje, na pewno przydadzą się w praktyce :) obserwujemy ?

    OdpowiedzUsuń
  8. Cenne informacje. Chociaż ja np nie jadam pieczywa z masłem, jakoś nie lubię. Mdli mnie po maśle.
    Pozdrawiam cieplutko w te mroźne niedzielne popołudnie :)
    http://femmexlikexme.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. ja osobiście wolę masło, ale czasami używam margaryny z masłem (chociaż masła w tym niewiele), w każdym razie i jedno i drugie smaruję bardzo cienko :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo interesująca notka. Aż zgłodniałam xD ja wolę masło, margaryny mi nie smakują, ale na szczęście nie zagraża mi wysoki cholesterol

    W wolnej chwili zapraszam do mnie :
    flyunderthesky.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja nie używam ani masła, ani margaryny, ponieważ nie lubię, ale jeśli miałabym już zdecydować to na pewno masło...

    Pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja nie używam żadnego, chyba, że mam ochotę na zapiekanki to biorę to co znajdę w lodówce :P

    OdpowiedzUsuń
  13. nie zwracałam nigdy uwagi między tym a tym i zawsze jadam kanapki z masłem.

    kammage12.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Informacje przydatne, na pewno coś wniosą do mojej diety :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja zawsze tylko z masłem jem, chyba że jestem u rodziny - bo oni tylko margarynę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo fajnie ,że o tym napisałaś ; ) Ja sie ograniczam jeść to co tłuste. Zapraszam do siebie : http://spelniaj-swoje-marzenia.blogspot.com/ Obserwuję : * Pozdrawiam Serdecznie ; )

    OdpowiedzUsuń
  17. Ileż cennych informacji! Choć najzdrowsza jest oliwa to chleba z masłem nic nie pobije! :))

    OdpowiedzUsuń
  18. Od czasu do czasu używam margaryny z Omega 3 i 6, a masło jadam od święta. Zazwyczaj nie smaruję pieczywa żadnym tłuszczem :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwielbiam takie posty ;)) Świetny!

    OdpowiedzUsuń
  20. Z masełkiem, i to na ciepłym, polskim chlebie, to nic się nie równa :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawie prowadzony blog, na pewno będę zaglądac częściej :D
    Zapraszam również do mnie, dzielę się swoją pasją :D

    cassieholiday.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo przydatne informacje ! :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Informacje przydatne, ale tak czy siak masło bardzo rzadko spożywam. Po prostu nie lubię jego smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Masło roślinne z chlebem i szczyptą soli - uwielbiam! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Lubię dowiadywać się nowych rzeczy, a do kolejnych wiadomości przyczynił się ten post :)

    OdpowiedzUsuń
  26. O wielu rzeczach nie wiedziałam ♥

    OdpowiedzUsuń
  27. Mój Maluch ma nietolerancję mleka, więc nie mogę używać masła. Czasem zastępuję je np. oliwą z oliwek. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. A byłam wręcz pewna że masło jest zdrowsze i mniej kaloryczne !
    Wow O.o
    Pozdrawiam !
    Świetny post :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Uwielbiam czytać takie posty! Bardzo przydatny :) Ja o wiele bardziej wolę masło niż margarynę, ale bardzo mało go spożywam :)

    http://my-fitstyle.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  30. jakoś nigdy niestety nie patrzę na to co jem :O
    dodajemy?

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja nie używam ani masła ani margaryny. Po prostu nie lubię, więc po co ?

    www.rosee-hirst.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  32. fajny post, ja częściej używam margarynę :)

    OdpowiedzUsuń
  33. nigdy nie zwracałam większej uwagi na to, szczerze :P

    OdpowiedzUsuń
  34. Przydatne ;)
    Ja raczej wolę masło ;)

    http://closertotheedgeblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  35. Uwielbiam ciepłe bułeczki z masłem :) Mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Ja akurat wolę masło od margaryny, zresztą, u nas w rodzinie nigdy nie smarowało się margaryną.

    http://modaprzemijastylpozostajex3.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  37. Z tych dwóch, to zdecydowanie wolę masło.

    OdpowiedzUsuń
  38. Teraz jem tylko masło ale wcześniej jadła margarynę, wiadomo lepiej smakuje masełko :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)
Obserwuj, a ja się odwdzięcze!