4 grudnia 2013

Typowy dietetyk: WĘGLOWODANY



Związki organiczne, inaczej nazywanie cukrami lub sacharydami.
Odgrywają rolę strukturalną i stanowią istotne źródło energii dla organizmu. Węglowodany dzieli się na:


cukry proste (monosacharydy) złożone (disacharydy) wielocukry (polisacharydy)
glukoza, fruktoza, galaktoza sacharoza, maltoza, laktoza glikogen, celuloza, skrobia
  •           1 g węglowodanów = 4 kcal
  •           osoba dorosła potrzebuje ok. 140g glukozy na dzień
    (zalecenia spożycia oparto na ocenie zapotrzebowania komórek mózgowia)
  •          udział energii z węglowodanów w diecie podstawowej powinien wynosić ok. 50-65%

Przy omawianiu węglowodanów warto również zwrócić uwagę na efekt glikemiczny
(tj. wzrost stężenia glukozy we krwi) jaki wywołują po spożyciu. Ze względu na to, korzystniejsze jest spożywanie cukrów złożonych, które NIE powodują szybkiego wzrostu stężenia glukozy we krwi, co pomaga zapobiegać rozwojowi cukrzycy typu II.

Jakie są źródła węglowodanów złożonych?
Pieczywo pełnoziarniste, owsianka, otręby, musli, kasze, makarony razowe i pełnoziarniste, brązowy ryż, warzywa bogate w skrobię –ziemniaki,  bób, fasola, soja, soczewica.






CIEKAWOSTKA – brązowy cukier

Wiele osób uważa, że zamieniając „biały kryształ”(cukier buraczany) na brązowy czy trzcinowy wybiera zdrowszy produkt. Otóż jedyna różnica pomiędzy cukrem buraczanym a trzcinowym  jest taka, że pochodzi z dwóch różnych roślin i w związku z tym proces otrzymywania nieco się różni. Jednak efektem końcowym jest ten sam produkt – sacharoza! Ponadto ze względu na mniejszy rozmiar kryształów brązowego cukru jest  go więcej na łyżeczce, podobnie jak kalorii… Nie ma większego znaczenia czy posłodzimy herbatę cukrem białym czy brązowym, dlatego nie warto przepłacać w przekonaniu, że kupujemy produkt zdrowszy i bardziej ekskluzywny. Lepiej zainwestować w miodek :) 



 


30 komentarzy:

  1. Ja często rozpoczynam dzień od owsianki. Co do cukru to ja w ogóle nie słodzę. Staram się też nie jeść słodyczy choć raz w miesiącu skuszę się na coś słodkiego :)

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo lubię brązowy cukier :) niestety, jest on dużo droższy niż ten normalny, przez co rzadziej go kupuję.
    zapraszam do mnie: http://wszystkoinicxp.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. świetny temat! więcej takich postów poproszę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny temat, bardzo ostatnio na czasie :) Ja niestety z braku czasu po prostu staram się odżywiać zdrowo, ale nie patrzę na to ile jem węglowodanów, cukrów itd.

    OdpowiedzUsuń
  5. oo tak, herbatka z miodem jest najlepsza, zwłaszcza teraz, gdy jest zimno <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak naprawdę to nie mam żadnej diety. Tylko ćwiczenia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaskoczyłaś mnie z cukrem. Nie wiedziałam tego wcześniej :)

    OdpowiedzUsuń
  8. syrop z agawy świetnie zastępuje cukier;)

    ZAPRASZAM NA KONKURS:
    http://joanna-passion-life-dreams.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. ^_^ so cute pictures! I follow you dear!

    OdpowiedzUsuń
  10. Każdy tylko o tym odchudzaniu i dietach. :D
    Moim zdaniem to warto po prostu uprawiać jakiś sport, a jak nie to biegać, a warto ♥
    Obserwuję. :)
    www.megmyfashion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajny i przydatny temat posta!Lubię miód ;)
    obserwujemy?
    Jeżeli tak to odp u mnie ;)
    sabinaa-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny blog <3 Obserwuję <3
    http://zazu-zazuu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja staram się odżywiać zdrowo i unikać słodyczy, nie zawsze wychodzi, ale próbować można:)


    http://rosonatorss.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Przydatna ciekawostka ^^ ja właśnie zawsze tak myślałam - że brązowy cukier jest zdrowszy :)

    obserwujemy? :)
    adellerys.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. No ja się dałam nabrać i inwestuje w cukier brązowy :(
    Obserwuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Wszystko z miodem jest pyszne : )
    A lody z miodem i jagodami! Cudo! :D

    OdpowiedzUsuń
  17. ja tam stawiam na owoce i warzywa :>

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawy post :))

    http://kappa-girl.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Ciekawy post :) Ja staram się jeść mniej niezdrowych rzeczy co niesamowicie wpływa na poprawę stanu skóry :D
    http://jula-blog.blogspot.com/ wpadnij, proszę ♥

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawe, ciekawe... Cieszę się, że tu trafiłam.

    ♥ vickys-life1.blogspot.com ♥

    OdpowiedzUsuń
  21. a ja w ogóle cukru nie uzywam:) nie potrzebuję:)

    OdpowiedzUsuń
  22. przydatny post fajnie, że obaliłaś ten mit.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dobrze wiedzieć o tym brązowym cukrze, zawsze byłam przekonana, że jest dużo zdrowszy, a jednak... ;-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Super post, ciekawy temat, krótko i konkretnie, oby więcej takich! :)

    ________________________________________
    Zapraszam,
    http://ettelienne.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. ciekawe z tym cukrem. Od dziś tylko miodek ♥

    OdpowiedzUsuń
  26. Właśnie dowiedziałam sie że od dwóch lat przepłacam za cukier ! CZuję się nie pocieszona ! :(

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)
Obserwuj, a ja się odwdzięcze!